Laxfrikadeller

Ikväll ska maken och jag äta laxburgare - receptet finns här men jag har uteslutit det "asiatiska" och kryddar bara med peppar och citron idag för jag tänkte använda lite av färsen till att koka små frikadeller till sonen.

Har man inte en matberedare går det utmärkt att köpa färdigmald färs i fiskaffären eller fiskbilen. Äggvitan binder ihop färsen utan att ge smak eller färg. Äggulan kan du frysa in och använda i sockerkakan eller något längre fram.



Jag formade små "kulor" eller snarare "kluttar" av färsen och la dem i kokande vatten. Det tar inte lång tid innan färsen är genomkokt och då flyter "frikadellerna" upp till ytan och du kan lägga dem att rinna av på ett fat eller liknande.



Jag styckfryser dem för att kunna förvara dem i en påse eller en burk och ta fram 4-5 stycken och tina när det är dags för mat. Vi har provsmakat varsin och de fick godkänt! Nu ligger de på en skärbräda i frysen och ska bli riktigt kalla innan de får flytta ihop i en burk.



Enkelt och gott och både rikt på protein och bra fett! Servera med valfritt mos av grönsaker eller rotsaker :-D

Jag tror jag kommer göra om det här framöver och då krydda upp färsen lite mer och göra frikadellerna större till oss vuxna - perfekt att slänga ner i en grön ärtsoppa, fisksoppa eller liknande!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0