Hösten <3 soppa!

Nu är det verkligen höst - löven blir mer och mer gula, röda och orange. Jag gillar hösten, den höga klara luften och den där krispiga känslan när man stiger upp en tidig morgon och solen skiner. Dessvärre så har det ju regnat nästan hela augusti och hela september.
*blörk*

Höstens mission är att introducera nya maträtter och gärna äta mer fisk och vegetarisk mat. Det enklaste sättet att uppfylla båda dessa önskemål är att koka en värmande soppa!

Hösten är sopptid - vi har hittentills lagat grön ärtsoppa, fänkålssoppa med rökt lax och en gul saffransdoftande fisksoppa med skaldjur.

Ärtsoppan är en klassiker som vi gör då och då - enkelt och jättegott! Fänkålssoppan är ny och den härliga saffranssoppan har jag hittat på själv...



... LAXSOPPA MED SAFFRAN OCH RÄKOR ...

* Lax i bitar - jag köpte ett fryst paket med "ojämna bitar" perfekt till soppa eller laxburgare
* 1 gul lök
* 10 cm purjolök
* 2 morötter
* 1-2 klyftor vitlök
* en liten bit chili

* 3 dl grädde
* 2 dl
* fiskbuljongtärning
* 1 kuvert saffran
* lite skalade räkor och/eller kräftor
* salt och peppar
* paprika i valfri färg

--- gör så här:----------------------------------------------------------

Dela laxen i mindre bitar och se till så att du får bort eventuella ben. Jag brukar oftast tillaga fisken i ugnen - för att den ska hålla ihop bättre. Jag smörjer en form och lägger i bitar av laxen och saltar och pepprar och kör in i ugnen på 200 grader. Under tiden fräser jag lök, purjolök, chili och vitlök och morötter i små bitar i lite smör i en gryta. Om man vill kan man också ha en fänkål i fina bitar i - det passar väldigt bra till fiskrätter.

När lökblandningen fått fräsa en stund häller jag på saffran, grädde, creme fraiche, buljongtärningen och låter detta bubbla en stund. Krydda med salt och peppar och kanske lite dill? Tänk på att buljonen är salt så smaka av innan du saltar.
Fisken tar kanske 10 minuter i ugnen och när fisken är klar kan du antingen hälla ner fiskbitarna och det spad som bildats i grytan och servera - annars kan du lägga upp lite snyggare - bottna en tallrik med laxbitar och skaldjur och hälla på ett par stora skopor med soppa, toppa med att strössla lite rå paprika!
Räkorna behöver inte ens vara i soppan för att bli varma - när du häller på soppan blir de lagom tempererade.
Får räkorna koka med så blir de oftast sega och tråkiga...

Hoppas det smakar! <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0