Skogens skatter

Med 25 dagar kvar till vårt bröllop så är det massor med saker som pockar på min uppmärksamhet och min handlingskraft. Men jag känner mig fortfarande ganska lugn och avslappnad. Många saker som är kvar att göra har med maten att göra och med trycksaker som ska göras så snart min tärna börjar jobba igen...



Lust att springa finns där fortfarande men idag tog det tvärstopp - så jag tog med min min plastburk ut i skogen istället för att fylla den med skogens skatter. Blåbär har jag plockat flera gånger den senaste månaden men idag var de lite svårare att hitta... Förra sommaren dignade varje buske med saftiga vackra hallon men i år lyser de med sin frånvaro...
Däremot blir det nog ett fint björnbärsår i år...
Jag fick ihop en rejäl hög med blåbär och lite hallon och björnbär tillslut... Dessutom var jag på mitt svampställe och plockade lite kantareller som vi stekte ihop med vanliga färska champinjoner och la på en stekt macka som serverades som tilltugg till dagens middag - grön ärtsoppa...



GRÖN ÄRTSOPPA

1 gul lök
10 cm purjolök
1 grönsaksbuljongtärning (gärna KRAVmärkt)
fysta gröna ärtor
1 bit röd chilifrukt
vatten som täcker

dela löken och purjolöken - lägg i chili, ärtor och buljongen och täck med vatten - småkoka i ca 10-15 minuter eller tills löken är mjuk. Lägg över ärtorna och löken i matberedaren och späd med lite av kokvattnet - kör och späd med mer kokvatten om du tycker konsistensen är för tjock. Vill man piffa till soppan lite så kan man smaksätta en klick creme fraiche med lite pepparrot och salt och peppar och klicka i den varma soppan...

SVAMPMACKA

Dela champinjoner och kantareller i mindre bitar, stek i rikligt med smör och avrunda med lite flingsalt - lägg upp på en smörstekt macka och njut!

Efter maten blev det "farmors enkla paj" ikväll med simmig vanlijsås...



Pajen är busenkel att göra - allt blandas i samma kastrull som man smälter smöret i:

ENKEL PAJ

150 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver 
1 krm salt

Smält smör och blanda sen i de torra ingridienserna, degen blir rätt lös och kladdig men det kan avhjälpas genom att ta i lite mer mjöl. Tryck sen ut degen i en pajform - lägg gärna en remsa folie längs kanten så den inte glider ner när du förgräddar skalet - nagga först och förgrädda i 10 minter i 175 grader var ugn.

Därefter fyller man pajen med vad man har hemma: färska eller frusna bär, rabarber, jordgubbar, plommon, konserverad frukt, blanda gärna flera sorter - om man vill strör man över lite socker och eventuellt lite potatismjöl om bären är blöta... 
Grädda i ca 15-20 minuter tills kanten är fint gyllenbrun och innehållet blivit varmt.

Servera ljummen med kall vaniljglass eller fluffig vaniljsås...

~smaskens~

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Mmm, älskar grön ärtsoppa! Prova att byta ut lite av vattnet till vitt vin, smaskens!



Kram

2009-10-01 @ 16:04:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0