Redo för advent!

Nu var det länge sen jag skrev och som kompensation ska jag göra ett långt inlägg...
Det är vinter ute och riktigt bitande kallt! Vinterns fond gör att man är sugen på att gå på Jul på Liseberg med snö för en gångs skull och det har vart riktigt mysigt att pynta och sätta fram stjärnor och ljusstakar idag.

Vi har hunnit med att fira våra vänners lilla ettåring idag med tårta och presenter och fiskdamm för de små!

Mamman hade visst tjuvkikat här i bloggen och hållit tummar för att det var till deras ettåring som jag sytt klossar...
Rätt men ändå fel :-D Jag sydde en omgång nya för de första gick åt! Hon fick också med en napp-/leksakshållare som jag sydde som en prototyp...





Hela dagen idag har det städats och fejjats och plockats, maken satte upp våra rimfrostiga snöstjärnor på fönstret i köket och vi har hängt upp stjärnor och kulor och ställt fram ljus och små tomtar. Vi är inte jättemycket för julpynt men lite grann får man ju ha.




Imorgon ska det bakas lussekatter och pepparkakor med släkt och vänner; och som traditionen bjuder måste det ju finnas lite andra godsaker på bordet...
I år har det blivit kanelskorpor efter mormors recept, bounty bars, kanel/ingefära/kardemummatryffel och en pepparkakscheesecake och sist men inte minst Lemoner...
Receptet kommer här:

(( Lemoner ))

500 g mandelmassa
1 citron, gärna ekologisk

Riv mandemassan på fina rivjärnet med matberedaren (eller för hand på rivjärn) och blanda sen med saften från hela citronen och det finrivna skalet.

Forma sedan små krokar av nån matsked smet åt gången. Att fukta händerna i kallt vatten för det lättare att hantera smeten som är ganska kladdig. Lägg på bakplåtspapper med rätt mycket avstånd, de flyter ut en del ugnen.
Grädda sen i 225 grader varm ugn 10-12 minuter tills de är gyllene.
När de svalnat något pillar man loss den och vänder hela kakan i florsocker.




De kanske inte är så juliga men de smakar friskt och har något italiensk över sig - och vi - vi gillar Italien!
PS, de funkar jättefint att frysa...

Ha en fin advent alla! <3 


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Lemoner låter jättegoda och väldigt enkla att göra.

2010-11-28 @ 18:05:01
URL: http://stickalite.blogspot.com/
Postat av: stitchordie

Vilken fin blogg! Mycket kul att läsa och titta på. Klossarna du gjort är jättefina, jag vill också sy klossar till min son.

Apropå textilfärgen jag använt till min barnvagn: Den är köpt på Panduro och heter Palett. Och det är lätt att måla på den med tex en disktrasa. Det är färger som går att blanda lätt också. Nu ska jag kolla vidare på din blogg :)

2010-11-30 @ 09:05:31
URL: http://stitchordie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0