Kikärtsoppa

Maken älskar kikärtor - jag är inte förtjust alls... Men det är en bra liten ärta det där... nyttig som f*n!
Så denna veckans soppa fick bli en kikärtsoppa med purjolök som jag surfade fram ett recept på nätet nånstans...

Du behöver:

½ PURJOLÖK
1 BURK KIKÄRTOR
3 TÄRNINGAR KYCKLINGBULJONG
1 LITER VATTEN

Jag körde en liten gul lök, 2 klyftor vitlök och svartpeppar i min - den blev väl salt så jag skulle minska på buljongtärningarna nästa gång.

Jag fräste löken och sen öste jag på en liter vatten, buljongen och lät det hela koka några minuter så ärtorna blev genomvarma... Sen tog jag upp en handfull ärtor och mixade soppan med mixerstav. Släng tillbaka ärtorna och krydda med lite peppar och smaka av...

god och nyttig - kommer lagas igen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0