Ur Leilas recept

På denna veckans lediga fredag har jag förberett för kräftskiva som var helgens höjdpunkt.
Jag ville testa något nytt och det blev "mammas goda thekakor" från Leilas bakbok...



'mammas goda thekakor'

5 dl mjölk
4 dl havregryn
0,5 msk salt
1 msk ljus sirap
150 g smör
25 g jäst
8-9 dl vetemjöl



Gör så här: 5 dl mjölk värms till ca 50 grader, häll i 4 dl havregryn, 1/2 msk salt och 1 msk ljus sirap.
Låt stå och svälla i 20 minuter.
Smält 150 g smör och rör ner i grynblandningen. Smula ner 25 g färsk jäst och rör om ordentligt.
Tillsätt vetemjöl (8-9 dl) lite i taget tills det blir en lös deg.



Jäs under bakduk till dubbel storlek i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Knåda degen på ett mjölat bakbord, dela den i tio bitar och kavla ut till runda kakor ca 1 cm tjocka. Nagga dem med gaffel och jäs under bakduk på plåtar med bakplåtspapper i ca 30 minuter. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter.



Under kvällens kräftskiva gick dessa åt iaf så det verkade som att de fick godkänt. jag gjorde dem inte riktigt så stora som de man köper då jag ofta kan tycka de är väl stora - och då blev det lite fler än receptets tio stycken...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0