Kärlek från naturen

Våra goda grannar ser till att vi kan skörda mängder med färska grönsaker och örter i trädgården. Tomatplantor trängs i värmen på hörnet och idag var det nog sista gången på ett tag som jag behövde köpa tomater.



Gurka fick jag av mamma häromdagen - den ska ätas med andakt. En liten söt gurka som hon drivit upp i uterummet hemma. Den får bli med i salladen med de andra grödorna till fiskmiddagen idag.



Den godaste såsen i sommar är kall! Jag brukar äta kall sås året om men det är särskilt gott till grillat eller till sommarfisk som makrill!

... kall sås ...

Grund:
1 del majonnäs och 2 delar creme fraiche (här funkar fil, youghurt, gräddfil)
salt och peppar

Smaksätt med:
citron eller lime
färska örtkryddor
vitlök
lite bostongurka eller ajvar

Det går faktiskt att ta lite vad som helst. Curry och lite äpplejuice eller krossad ananas blir en finfin god sås till tex kyckling eller stekt fisk!

Jag har lärt mig av pappa - och har fört knepen vidare till min man. Nu slåss vi nästan om vem som gör godast sås! :-D



Idag blev det oregano, persilja, timjan och dill! Det akompajnerar stillsamt till färsk svensk makrill!

*mums*



Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Kul att du bloggar! Fortsätt så :)

2011-07-20 @ 03:10:21
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0