Rabarberfest

Söndag kväll... Vi har haft en mysig helg trots att det inte vart strålande sol hela tiden. Det är dags att skörda jordgubbar, vinbär och smultron. Jag har faktiskt frusit in både smultron och lite vinbär till kakor och dekoration framöver. Grannarna är bortresta och det är synd om bär och grönsaker ska förgås för att vi är så få som äter utav det.

Salladen och örterna växer så det knakar. Dill ska jag frysa in och idag har jag gjort ett halvhjärtat försök till att gallra i morotslandet. Jag hoppas det inte är försent - jag har tänkt fråga grannarna om detta men så plötsligt var de på semester och jag tänkte att om inget görs så blir det nog ingenting utav det där landet.

Enligt Trädgårdsfredag ska man inte röra rabarbern efter midsommar men igår tog vi några tunnisar till en paj med jordgubbar, vinbär och smultron och idag har jag kokt saft. jag tänkte att det kan man säkert koka på den även om den är trådig och grov. För att få ihop det kilo som stod i receptet tog nästan allt som stod i trädgården.

Jag har ingen 'saftmaja' men tog en gammal kökshandduk och mitt vanliga durkslag och det gick så fint så.



Receptet är Leilas men jag tror inte hon misstycker om jag delar med mig till er!

=// RABARBERSAFT \\=

1 kg rabarber
1½ liter vatten

Skölj och dela rabarbern i mindre bitar och låt det koka upp i 15 minuter. Rör inte i grytan för då blir saften grumlig.

5 dl strösocker
2 tsk citronsyra
saften från 2 citroner

Häll av rabarbern i en sil eller durkslag med en duk i - blanda sen saften med de övriga ingridienserna och låt det få ett uppkok. Häll sen över på väl rengjorda glasflaskor. Låt kallna och blanda 1+4 eller efter smak.

Jag hade i några köpejordgubbar också som höll på att bli dåliga och det kanske gav lite mer färg åt saften. Vi hade heller ingen citron hemma så jag tog lime - men det verkade ha gått lika bra. Smaken var god iaf! Läskande och sval en varm kväll som den här. Det sista av bärpajen slank ner till...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0