Gott tillbehör till fisk

Dagens inlägg får bli matrelaterat! Jag har inte haft tid riktigt att ta mig an mina "heart mittens" och är inte helt kompis med min nya kamera så jag får nog kanske sätta mig och läsa instruktionsboken kanske?

Fänkål är en lite bortglömd grönsak som är fin att bryta av med - främst till fiskrätter. Den passar fint rå i en sallad eller som ingridiens i en fisksoppa eller fiskgryta!

När vi var på Swedish Taste Studiokök gjorde vi ett gott tillbehör till fisken - en liten Syrlig fänkålssallad...
den gjorde jag till middagen i går kväll och bytte ut citron mot lime, för det var det jag hade hemma... 

~¤ Syrlig Fänkålssallad ¤~

1 fänkålsstånd (kallas det väl?) 
1 citron (eller 2 små lime)
1 msk olivolja
salt & peppar

Ta av fänkålsdillen (det gröna på blasten som liknar dill) och spar den om den ser fräsch ut, annars kastar du den. skölj och ansa fänkålen. Dela och ta bort rotbiten och skär i tunna tunna skivor. Pressa citron-/limejuicen och blanda den med nån matsked olivolja strö i lite flingsalt och dra några varv med pepparkvarnen och vänd i de tunt skurna fänkålsskivorna och blanda runt så marinaden täcker runt om. Blanda till sist i "dillen" som du hackat ner till lite mindre bitar... 
Låt stå och dra nån halvtimme innan du serverar till fisk. 
I går blev det ugnsbakad lax med kall sås och smörkokta haricots verts! *mums* 



Smaklig spis!

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Låter riktigt gott. Det måste jag prova.

2010-01-20 @ 10:39:51
URL: http://stickalite.blogspot.com/
Postat av: a

fin blogg. :'D

följa varandra med bloglovin? :*

2010-01-20 @ 10:51:53
URL: http://annnaaah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0