Sommarpyssel och fynd...

Semester! Har haft en skön vecka hos svärföräldrarna och tagit det väldigt lugnt... Väl hemma igen har vi plockat lite bär, lite lite svamp och städat ur kylskåpet... Usch vad det kan bli äckligt därinne! Vi passade på att städa nu när det är rötmånad och vi hade tömt det ganska bra innan vi for...

Självklart har jag försökt låta blir att shoppa och var faktiskt mest inne i de butiker som säljer second hand, loppis och antikt på ledigheten... Tur att vi hade iPhonen med när vi passerade Sundsvall tog jag reda på om där fanns några bra butiker för begagnat...  och där fanns 13 st butiker som säljer second hand... fast vi hann inte gå in på alla :-D

Jag ska visa några av mina fynd för er...

Innan vi åkte hittade jag några "hattaskar" av papp på en loppis, någon hade redan försökt göra dem fina med guldfärg men tröttnat på dem - jag fick dem billigt och visste precis vad som skulle hända dem när jag kom hem med dem...



En tapetbit jag fått av en leverantör har bara legat hemma länge och väntat på något kul... Dessvärre räckte det inte runt dem båda - men den större målade jag med svart akrylfärg... Limstift, en bra sax och en linjal för att måtta till bitarna... lite tålamod och tungan rätt i mun... Visst blev de superfina? Jag tänkte de kunde passa bra till mina sybehör eller något annat i vardagsrummet...




I Sundsvall köpte jag en bit vaxat tyg i svart med blad i olika färger... Det kan bli praktisk väska, necesärer eller något annat som tål lite tuffare tag...
På samma ställe hittade jag stickor i en storlek jag letat efter länge och en plåtask med en Gevalialogo... lite nött och sliten, men väldigt charmig - för en tjuga den med... :-D

Det orangeröda tyger är ett påslakan - jag har ett exakt likadant hemma i klargrönt sen innan... Så självklart var jag tvungen att köpa den här när jag hittade ett likadant...



Bären vi plockat i skogen och i trädgården fick bli en "trädgårdssylt" eller ännu bättre; "Semestersylt" som maken döpte den till... i vår sylt ingick krusbär, röda vinbär, hallon, svarta vinbär och blåbär som vi plockade igår...
Idag fick vi tag på lite gula hallon som nån gullig människa planterat i sin trädgård för evigheter sen, men nu finns inget hus kvar - hallonen däremot har tagit över det som måste varit trädgården där huset låg...
De gula hallonen gick bli en lite tjockare marmelad - och båda delarna fick bli innehåll i de små minipajerna som jag bakat idag...

Gör valfri pajdeg för efterättspaj och tryck ut i små aluminiumformar, spara lite deg till dekoration... Fyll minpajskalen med sylt, marmelad eller färska bär och gör sen små kors över av den sparade degen... grädda och låt svalna - servera med en klick grädde, vaniljsås eller lite glass...

Dessa är perfekta att ta med på picnicen, ha på lut i frysen inför höstens kaffekalas eller ätas som efterrätt efter en god middag...



Vad har ni själva hittat på för skojigt i sommar? Jag har fortfarande semester, laddar inför helgens familjegrillning och väntar faktiskt på dåligt väder så jag får vara inne och sy... :-D
Köpenhamn nästa vecka! Det ska bli kul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0