Squashplättar

Vi försöker laga lite nya rätter och det här är något vi gärna äter på grekisk restaurang... Vi har gjort det själva förut men var inte nöjda med resultatet... Jag kände att jag ville ge det en chans till och då blev det jäkligt bra!

SÅ här på höstsäsongen så är det bra med ett recept där man kan ta till vara en så bra grönsak som squashen. Den blir ju lite tradig att ha i en vegolasagne bara... även om det också är gott... :-D

Det här är hur som helst värt att prova...

.-=| Squashplättar |=-.

* 2 medelstora squash, grovt rivna,  ca 600 g
* 2 ägg
* 150 g fetaost
* ca 1 dl dinkelmjöl
* salt & peppar
* 1 dl finhackad persilja eller dill
* smör & matolja

Gör så här: Riv squashen grovt och salta lätt över rivet och lägg det i durkslag att rinna av. Saltet vätskar ur squashen och låt det stå och dra så länge du hinner. Pressa sen ur så mycket vätska du kan. Jag tar näve för näve och kramar verkligen så knogarna vitnar... det tycks ändå aldrig räcka!
Lägg rivet i en bunke och knäck i 2 ägg och smula ner fetaosten. Blanda i dinkelmjölet och krydda med salt och nymalen svartpeppar och klipp i dill eller persilja. Andra kryddor funkar säkert också som smaksättare.
Jag kände att vitlök mycket väl skulle passa in här också om man gillar det!

Blanda sen ihop allt väl och låt gärna stå och svälla lite. Under tiden kan du göra Zatsikin och sen smälta smör och blanda i lite matolja, den tål högre värme än smöret.

Klicka i med en matsked "smet" och platta ut till en plätt och låt dem få ordenligt med färg på undersidan innan du vänder dem!  
Jag satte på ugnen och försökte hålla dem frasiga där i värmen men det lyckades inte riktigt... Men de blev så mycket bättre än sist... 



Tzatsiki till gör du så här:

* Turkisk Yoghurt 10% fett eller nån annan form av fetare yoghurt
* ½ slanggurka grovt riven och urkramad som ovan 
* 1-2 vitlöksklyftor
* lite olivolja
* salt och nymalen svartpeppar

Grovriv gurkan med eller utan skal, salta lätt och krama ur efter en stund... Blanda sen med yoghurt och pressad vitlök. Salta och peppra och häll i nån matsked olivolja - då får den en mer genuin smak :-D

I grekland toppas den ofta med en svart oliv och lite mer olivolja! 

Njut av en vegomåltid som känns fräsch, nyttig och klimatsmart då det är en säsongsvara!

Nu ska jag laga till en helt ny rätt som jag aldrig provat tidigare - kanske rapporterar jag om det vid nästa tillfälle!

Må så gott!
 


Kommentarer
Postat av: metamorphosis

Tack för färgnamnet - ska kollas upp!

Vem vet, kanske att jag lånar idén med att hänga upp en eller annan korg i hallen också. Skulle behöva ngt för barnens alla vantar och mössor (och mina sjalar)



Och jag lovar att inte skvallra ang. alcro vs nordsjö... ;-)

2010-08-26 @ 09:08:20
URL: http://metamorphosis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0