Kesokaka med supergod grädde

Jag testade en god kaka från nåt recepthäfte från Ica eller liknande och den blev ganska lyckad - tänkte dela med mig av den till er! Kakan innehåller knappt något socker och nästan inget fett - så då kan man gotta till det med lite god grädde ovanpå!

# CITRONKAKA MED HALLON #

1 dl hasselnötter
3 ägg
4 msk strösocker
1 krm salt
rivet skal och saft av ½ citron
½ dl vetemjöl
500 g keso
1 dl matlagningsgrädde

tillbehör: hallon och vispgrädde med 1 msk lemoncurd i

Grovhacka nötterna. Vispa ägg med strösocker. Rör ner resten av indridienserna. Häll smeten i en smord ugnssäker form - gärna med löstagbara kanter. Jag "bröade" min form med kokos vilket alltid ger en saftig kaka.
Häll i smeten och grädda kakan i mitten av ugnen ca 1 timme.

Låt kakan kallna och skär i bitar. Jag serverade kakan med tinade hallon och vispad grädde som jag rörde i lemoncurd och lite limejuice i och det var poppis på vårt symöte i förra veckan...
Det här kommer jag att göra igen - den kändes nästan nyttig!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0