Bullfest

I helgen har vi haft bullfest... Sambon har pratat om vaniljbullar i flera veckor och trots att vi inte ska äta sånna där saker alls så blev det bullbak i helgen...
Vi gjorde receptet ur "Leila bakar" fast med dinkelmjöl och testade att göra egen vaniljkräm också. I receptet står det majsmjöl tror jag men jag skippade det och körde på en äggula till... Kunde nog tagit mindre mjölk också för att få en tjockare konsistens... 

Vanliga kanelbullar bakade vi också - med hackade nötter ovanpå som akompanjerade pärlsockret... *gott!*

Ett tips som kan vara bra är att det går finfint att styckfrysa bullarna innan gräddningen och sen stoppa alla i en och samma påse och ta fram så många som behövs och "baka av" precis som med dem som går att köpa i affären... 

Vi fikade på kanelbullarna med grannarna och vaniljbullar är ju godast samma dag så vi jäste dem och frös "ämnena" som de kallas i bagerivärlden och tog fram dem ur frysen några timmar innan så de fick tina ordenligt och började faktiskt jäsa så smått igen... Sen tryckte jag ner ett finger mitt i bullen och fyllde hålet med hemlagad vaniljkräm och penslade med ägg... De blev superfina och jättegoda!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0