Regnskydd till en ryggsäck - smart Do-redo

Mannen min cyklar till jobbet och gör det faktiskt även när det är dåligt väder. Regnkläder på och iväg! Men ofta får väskan ta allt stryk - både lera och vatten. Länge har han pratat om att skaffa ett regnskydd - men det har inte blivit av.

Så tänkte jag att 'hur svårt kan det vara' att fixa ett eget? Så idag på secondhandbutiken såg jag ett par gigantiska regnbyxor av rejäl blå galon för 60:-! Så jag köpte dem och skred till verket.



Jag mätte makens ryggsäck och fick mått på höjd, bredd och hur djupt skyddet bör vara för att täcka hela väskan. Sen började jag med att klippa isär benen och klippte upp sömmen på insidan benet. På insidan galonen ritade jag upp väskans ungefärliga mått och klippte ut en hel bit med följande utseende.



Hörnen har sytts ihop från avigsidan så att man får ett lådformat skydd, därefter syddes en kanal hela vägen runt på några centimeter och i den träddes en resår. Vräng och använd!



Detta skydd bör tåla både väta och smuts. Självklart är hörnena det mest känsliga då ett regnplagg oftast har tejpade eller svetsade sömmar. Här är det ju bara sytt med vanlig tråd. Men det kommer förmodligen skydda mycket bättre än att köra utan...
Skyddet är ju inga problem att skölja under kranen och hängas på tork till nästa gång!

Men vad ska jag göra med det andra byxbenet som är kvar???


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0