Mer tapet

Granne med mitt hem ligger LIM & HANDTRYCK som gör tapeter efter gammal metod. De har en enda antik tryckpress och blandar färgen till trycket som man alltid gjort med torra pigment i linoljeförstärkt limfärg.

Jag har varit där på besök flera gånger och varje gång blir jag så inspirerad. Kulörerna är så maffiga och trycket känns levande på ett speciellt sätt. Nu i helgen har det varit Kulturnatta i Kvarnbyn där vi bor och då hade de öppet hus hos tapetmakarna. Den här gången tog jag med min kamera...



Om jag inte minns helt fel så har företaget ett stort antal tryckvalsar i sitt "arkiv" som de bevarar sen ett gammalt tapetmakeri slagit igen. De är inte helt sorterade och på lediga stunder försöker de pussla ihop vilka valsar som hör ihop och


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0