En liten vas

I går tog jag mig en stillsam runda på loppisen och tog mig tid att titta på hyllor jag kanske normalt går förbi. Vårt vardagsporslin från IKEA börjar se väldigt trist ut och glas lämpade för öl har gått sönder. Kanske kan man hitta begagnat istället för att köpa nytt hela tiden? Inget av dessa saker jag söker fann jag - men väl en liten vacker vas.

Ytterhöljet kan vara av nysilver. Botten är stämplad ALE N.S och efter lite sökning på nätet fann jag följande information:

"Albert Lindström, Metallvaru- och Nysilverfabrik", i Eskilstuna.
"ALE" är då intitialerna i namnet + Eskilstuna - ett system som de delar med flera där belägna firmor.
Jag tror att de var verksamma från 1878, men fanns fortfarande kvar 1950.


Kul att kunna hitta mer information om vart föremålet är tillverkat och ett hum om ålder på prylen!
Själva glasvasen är lätt att få ur höljet och känns gammalt då det är lite lite fasat så vasen har egentigen 16 kanter. Själva glaset innehåller små små luftbubblor och är svag gröntonat. Kan det ha några år på nacken kanske?



Jag gjorde försiktigt rent silvret och tog in en yttigpyttig liten tulpan och två bellis-kompisar som nu står och förgyller vårt köksbord. Med små enkla medel får man en lite vackrare vardag.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0