Betonggjutning

Idag var det lite gråmulet väder och maken har vart ute och tränat inför Marathon i Stockholm om ett par veckor.
Dan är som gjord för att pyssla lite - idag stod det betonggjutning på mitt schema. Det är något jag aldrig provat på förut men man måste ju testa allt minst en gång!

Min tanke är att gjuta runda "trampstenar" som man lägger mellan plantorna i rabatten - att kliva på när man rensar och vattnar. Jag har således samlat på mig lite runda emballage av plast som inte är ömtåliga. Färgburkar, kakburkar och ett hiskeligt fult kopparfat med en fantastiskt fin relief av två rådjur. Detta ska bli gjutformar till mina trampstenar.



Mamma har köpt mig en påse med finbetong - den kostade 40:- på byggvaruhuset och det är inget dyrbart pysselmaterial. Jag plockade några blad i trädgården som ska ge mönster åt mina stenar.


Jag gjorde en mall i papper som passade i min runda gjutform. Sen la jag det ovanpå rabarberbladet och ritade med en spritpenna och klippte en rund form i bladet. Formen la jag i botten på min kakburk med de fina vattenledande kanalerna på baksidan uppåt. Smultronbladen ska få vara i mitten av stenen och kommer bilda en fin "treklöver".



Till "rådjursstenen" fick jag agera lite annorlunda. Jag skar ur botten på en plasthink med samma diameter som kopparfatet och tejpade runt så det stod någonlunda stadigt över fatet så att reliefen kommet bli som en fördjupning i den stenen...



Till sist oljade jag alla formarna med vanligt rapsolja invändigt för att det inte ska fastna. Kanske går det att använda dem igen på det viset? Även bladen oljades för att de ska bli lättare att pilla bort sen på den färdiga stenen.

Dax att blanda betongen. Jag har inte någon omrörare till borrmaskinen som kan vara bra att ha om man ska blanda mycket betong. Därför tänkte jag att jag gör lite i taget så kan jag röra för hand. Jag tog ca 10 dl finbetong och några deciliter vatten. Det gäller att testa sig fram lite och ta lite vatten i taget så det inte blir för löst.



Enligt förpackningen ska man röra kraftigt i 10 minuter - med en rörsticka från målarbutiken slevade jag omkring betongmassan i 5 minuter iaf... Det är tungt!
Sen hällde jag försiktigt över betongen i mina formar - genom att slå formen lätt emot underlaget slår man ur eventuella bubblor och får betongen att släta till sig i formen. Jag hällde på ett ca 3-4 cm tjockt lager betong i varje för jag vill ha rejäla stenar som inte knäcks när man trampar på dem.

Jag kände mig väldigt nöjd så här långt - vi får se hur det blir när det stelnat ordenligt. Jag ställde mina gjurformar någonlunda svalt på golvet i källaren för att de inte ska torka för fort. Om ca 3 dagar borde de vara reda att tittas till iaf! Spännande!




Kommentarer
Postat av: Marie (mamma)

Det ska bli spännande att få se dem färdiga. Lycka till!

2011-05-14 @ 19:26:07
Postat av: Majken

Måste säga att jag verkligen uppskattar din blogg. Tyvärr verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar vad jag gör för fel. Är det någon annan som också har problem med att prenumerera på den här bloggen?

2012-03-18 @ 19:47:04
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0