"Runda" mormorsrutor

Mja, jag hade ju lovat mig själv att inte göra något nytt förrän den där mormorsfilten var ihopvirkad... Hahaha!

Samma kväll som jag uttalade det löftet för mig själv fann jag mig sittandes med en ny sorts mormorsruta - en rund variant...

Så gick det med mina UFO-löften... *suck*



"Receptet" på den här 'Mormorsrutan' hittade jag i senaste numret av 101 nya idéer och kanske blir du sugen på att göra likadana?

"MORMORSRUTA"

Varv 1: lägg upp 4 luftmaskor (lm) och slut dem till en ring.
Varv 2: * 1 stolpe (st), 1 lm * - upprepa så du har 12 stolpar och 12 luftmaskor, avsluta varvet med en smygmaska (sm) i första stolpen.
Varv 3: * 2st, 1 lm * varvet ut, 1 sm i första st.
Varv 4: * 3 st, 1 lm * varvet ut, 1 sm i första st.
Varv 5: * 3 st, 2 lm * varvet ut, 1 sm i första st.
Varv 6:  * 3 st, 3 lm *, för att göra hörn gör du  1 lm, 3 st i senaste stoplsamlingen - 4 gånger varvet runt med jämna mellanrum så du får fyra hörn på rutan.

Virka eller sy sen ihop rutorna till önskad storlek på filten, pläden, kudden, väskan eller vad du får ihop till.

Mina rutor ska faktiskt bli en halsduk till en som jag tänkte ge en present länge nu... :-D

har kanske kommit till hälften än så länge bara - men det är ett roligt litet färgglatt projekt att pyssla med framför TVn på kvällarna!


Kommentarer
Postat av: Anna

Då har du fått tidningen nu då? :) Äntligen

2011-07-05 @ 11:15:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0