Fågelbadet

Syrran ska på bröllop och brudparet hade önskat sig ett fågelblad gjutet i betong med form av ett rabarberblad. Jag har sett flera och tycker de är fina - men jag har hittentills inte prövat själv.

Då våra rabarber i trädgården vissnat ner så fick fick vi lösa det med hjälp av en kompis till syrran. De levererade Raberblad nästan hem till mig i söndags - och jag satte igång direkt.

Först hämtade jag sand i den närbelägna sandlådan - jag ska återbörda den dit igen då jag är helt klar. Sanden la jag i en form av en liten kulle på en stor plastpåse. Kullen plattades till lite granna så att sanden inte ska falla ner. Det är bra om sanden är lite fuktig så man kan forma kullen som du vill ha den.
Sen är det bara att placera rabarberbladet över kullen med baksidan upp så du får nerverna i bladet att bilda rännor i ditt fågelbad.


Jag oljade bladets baksida också för att kunna få loss bladet lättare efteråt. Jag vet inte om det hjälper men det funkar ganska bra i de plastformar jag använt till andra saker...



När hela bladet var täckt med betong klappade jag den lite med handen (med handskar på!) Det går ju inte att skaka ur några luftbubblor på ett rabarberblad. Jag formade också en rund klack i det som får bli botten skålen. Så den ska kunna stå stadigt och inte tippa.
Jag täckte sen hela bladet med plast för att betongen ska härda lite långsammare och bli riktigt hård och tålig.



Efter någon dag tog jag av plasten och såg att det redan börjat torka på det som ska bli undersidan. Jag stänkte över lite vatten som gör att betongen härdar långsammare och blir stark och tålig. Detta upprepade jag varje dag tills idag onsdag. Nu har alltså betongen härdat i tre dygn.



Idag vände jag på bladet och började ta bort alla bladrester. Det var ett ganska pilligt jobb och de största nervtrådarna fick jag dela på med en liten kniv. Men det tog inte mer än 20 minuter att få bort allt det som var grönt en gång. Jag hittade ett litet hål som ska lagas men på hela taget är jag fullkomligt nöjd. Det ska bli roligt att testa med vatten i sen - eller om jag överlåter det till brudparet!

Sista finishen ska göras - jag vill slipa lite här och var med ett flexibelt slippapper och fylla igen det lilla hålet!
Well, syrran - tror du det blir bra som present?

Kommentarer
Postat av: Elin

Fan va bra det såg ut o bli! :)

2011-08-10 @ 23:04:15
Postat av: Anna

Det ser ju jättefint ut! Hoppas verkligen de blir glada. Det hade jag blivit, om jag haft en trädgård :\

2011-08-12 @ 10:29:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0