Pallkragar

Mina grannar är glada hobbyodlare och trädgårdsfantaster - de sköter och piffar gladeligen hela dagarna i vår trädgård. Det är helt perfekt eftersom jag inte har så gröna fingrar... jag glömmer att växterna behöver näring - ska de inte klara sig med bara jord och vatten?

Eftesom vi ibland får varor med pallkragar kring till jobbet så har vi tagit tillvara på dem och använder dem som odlingslådor i vår trädgård. De blir snabbt lite grisiga eftersom det stänker upp jord och smuts från gräsmattan intill när det regnar.

Häromdagen hämtade vi ett par nya pallgragar och dem tänkte jag måla - det är ju inte så noga som med fasaden men däremot kan man slösa med skojiga färger.
Jag älskar turkost (om någon missat det!) och därför blev det en härligt knallig mörk turkos på de nya kragarna.



Som det står: först har jag grundat med en impregnerande grundolja på hela träsidorna. Den förhindrar fuktupptagning i träet och står emot påväxt och mögel till viss del. Sen har jag gått på direkt med Nordsjös Tinova VX+ som är en vattenspädbar Oljefärg som går fint att stryka på utan att man grundar virket först som man normalt måste göra för att få bra vidhäftning och bibehålla färgens skyddande egenskaper.

VX är en blank och bra färg som bygger ganska tjocka laget. Den torkar på ca 6 timmar och det här kommer bli en läcker kontrast i vår trädgård - det är jag helt övertygad om!

En provburk på 0,5 liter räcker till 2 strykningar till 2-3 pallkragar! Testa någon skojig kulör du också! Det blir fint till allt det gröna som kommer växa i!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0