Gå-borts-present

Vi har en riktigt fattig månad eftersom vi var sjuka båda två i februari. Och i förra veckan var vi på 30-årskals och gav givetvis bort presenter...
Men det är fler kalas kvar innan lönen kommer så vad hittar man på? Jo - man kokar lite marmelad!

Den smaskiga marmeladen gör man såhär:

# JORDGUBBS- OCH RABARBERMARMELAD MED VANILJ #

* ca 500 g rabarber, ca 6 st ganska tunna stjälkar, ansade och skurna i bitar
* ca 500 g jordgubbar, ansade och skurna i halvor eller mindre bitar
* ½ vaniljstång
* 2 dl syltsocker
* 2 dl gelésocker

Dela rabarber och jordgubbar och blanda med sockret och låt marinera i nån timme i en kastraull. Sätt sedan kastrullen på plattan och sätt på relativt låg temperatur och låt sakta saften och sockret smälta ihop. Lägg i vaniljfröna du skrapat ur vaniljstången och låt själva höljet koka med. Rör försiktigt en gång. Låt sedan koka i 10-15 minuter - ta bort  vaniljstången innan du häller upp den varma marmeladen på rena och torra burkar.
Marmeladen sätter sig när den kallnar och får stå till sig lite...
Låt svalna och njut sen till något gott!




Jag valde att göra en sconesmix till med lite roliga gryn och fruktbitar i för att få det lite "snyggare" i burken"...

* SCONESMIX *

* 2,5 dl ekologiskt vetemjöl
* 2,5 dl blandade gryn; havregryn, rågflingor, korn och vetekross.
* 2 tsk bakpulver
* 1 krm salt
* Några hackade frukter och russin...

Perfekt till frukost en lat söndag kanske. Jag varvade mjöl och en grynblandning i lager i en glasburk med lock och sen toppade jag med salt och bakpulver samt lite hackad torkad frukt för en go müslikänsla.
Sätt på en lapp med receptet; din mottagare måste ju tillsätta matfett och vätska för att det ska bli scones!
(Till mitt recept måste mottagaren tillsätta 50 g smör och 2 dl fil eller mjölk)
Jag skrev hur man gör på en lapp och limmade den på baksidan av en tapetbit, sen laminerade jag tapeten och klippte rent. Ett hålslag fixar ett fint hål i ena hörnet och ett sött band runt blir picken över i...

Du kan göra egna kakmixer och lite allt möjligt, idén är lätt att variera i det oändliga.



Stoppa allt i en återvunnen påse och vips så har du en fin present att ta med dig :-D




Kommentarer
Postat av: Pernilla

Det är en present som jag skulle blivit glad för. Bra tips!

2011-04-17 @ 14:35:42
URL: http://stickalite.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0