Tänkt om Tänkvärt

Som några som läser här regelbundet har noterat så har jag gett mig in i ett år av löften till mig själv... Jag satte upp mål för året månadsvis och nu har ju faktiskt två månader redan passerat!

Hur har det gått hittills?

Januaris mål var att gå ner 3 kilo - jag hade slarvat en hel del med mathållning och motion innan jul och över jul blev det ännu mer slarv. När jag så bestämde mig för att ta tag i mig själv igen var det för att jag längtade efter att slippa känna mig uppblåst och grinig av att äta bröd och potatis... Det är faktiskt vad de matvarorna gör med mig... jag blir grinig och muckar gräl med min älskade man och det gör mig ledsen och arg - för det är så väldigt enkelt att låta bli - genom att äta bättre!
Lyckades jag nå mitt mål? Nej, faktiskt inte... Men jag gick ner 2 kilo och jag blev gladare och kände mig mättare och nöjdare än på länge... Under semestern är det ju såklart svårt att leva efter en lite annorlunda kosthållning när saker och ting inte finns men det har ändå gått bra. Nu är jag på banan igen med min egen mat och det funkar igen. Jag äter och dricker det jag vill och förhoppningsvis ska det hålla och vikten långsamt gå ner igen...

Februaris mål var att njuta mer - och det har jag verkligen gjort! Jag har njutit av solens värmande stärkande kraft. Jag känner att det har varit ett vitaminpiller att resa bort, både för kropp och själ! Jag har sovit så länge kroppen behövt, badat och rört på mig och fått shoppa och äta det jag velat i stort sett... jag har varit nära min man och samsats med min familj! Det har funkat jättebra trots att det var 20 år sen jag delade bostad med min mamma senast! Jag har också fått tillfälle att umgås med mina systrar och med min bror och hans familj. Deras dotter Alva är en liten solstråle och vi har haft roligt åt och med henne under den tiden vi hade ihop i Thailand!

Mars månads mål är att rensa, röja, slänga och skiljas från saker jag inte behöver! Jag har redan bärjat faktiskt... Igår morse åkte en påse i klädinsamlingen vid Frälsningsarmén i Mölndal på väg till jobbet! Men mycket återstår att gå igenom! Dels saker som jag samlade på mig innan bröllopet och dels sånt jag sparat för att... Det finns saker som är ett emotionellt minne mer än ett ekonomiskt värde och men jag kan inte spara på ALLT som jag har en relation och ett minne till! Jag ska försöka mig på att sälja sånt som vi kanske kan få något betalt för annars finns ju alltid skänkes/doneras/ges-forumet på Facebook som har visat sig vara nyttigt!



April månads mål var att bli bättre på att recycla. Jag har tjuvstartat på det projektet också. Men igår när jag skulle tömma min första påse med kartoner och plastskräp blev jag ledsen för på kommunenes återvinningsplats var det så skräpigt och smutsigt så det kändes inte alls skönt att komma dit med fulla kassar. Det har nog varit svårt att komma till med lastbilar för tömmning nu på grund av vädret. Hoppas det snart ordnar upp sig! Riktigt så här illa som på bilden var det inte men nästan... 


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0