Älskade prylar!

När jag flyttade hemifrån hade jag möjlighet att köpa mycket nytt eftersom mina föräldrar sparat pengar åt mig sen jag var liten. När jag var stor nog att själv bestämma om barnbidraget valde jag att spara åtminstone en del...
Så därför hade jag råd att åka till IKEA och köpa i princip allt nytt. Det var det jag var intresserad av då och gamla ärvda saker gjorde sig inte besvär... När mormor och morfar sålde landet så tog jag några få minnessaker och sånt som jag använt som barn... men kvar lämnades med all säkerhet en del del 'dyrgripar' i form av porslin, prylar, pynt och ting - som idag hade varit otroligt roligt att ha...

Efter farmor var jag mer varsam - jag var delaktig i större delen av utsorteringen av vad som skulle med till hemmet och inte. Jag fick välja ut klenoderna och minnessakerna som jag vill ha.
Sen har jag sen många år tillbaka älskat att gå på loppis, secondhand och rea... :-D

Idag har jag då samlat på mig en ansenlig mängd saker som inte fyller så mycket funktion - men som är vackra att se på och roliga att ha...

Av farmor har jag fått Frisco-skärbrädan och den fantastiska cafékannan från Rörstrand - som dessvärre är namnlös... Jag vet att den förmodligen stått på något konditori eller liknande - den är tjock och tung för att hålla värmen och är vacker i sin form och stil och färgerna är sobert grå.

I bakgrunden står mormors kakburk i tre våningar. Den har hängt med länge och jag älskar den! Den är härligt sliten och jag har faktiskt inte sett just den här färgkombinationen nån annanstans...

Efter farmor fick jag också några Blå Eld chokladservisdelar och blev då intresserad av designern Hertha Bengtsson som också har gjort serien Ceylon - den finns i turkost och svart också och är väldigt eftertraktad...
Tyvärr så vågar man knappt använda dessa koppar för de är så fina och spröda... 


Sen har jag hittat vackra bruksföremål som glas och skålar som vi använder dagligen... Formaservisen är inte komplett men innehåller nog en 70-80 delar nu som vi plockat ihop här och där... Blå Eldfaten och bakelitsmörknivarna är ljuvliga i sitt formspråk och är fullt funktionsdugliga även nu!

Vad har du för saker med historia och starkt formspråk hemma hos dig och hur använder ni det? Är det mest till prydnad eller sliter ni vidare på ärvda gamla ting?

Sen måste jag bara visa vårkänslorna som flödar i vårt sovrum - fina fyndade påslakan för tankarna till grönskande vår!


Kommentarer
Postat av: mon amie

Hej. Jag har faktiskt samma kakburk i samma färgkombination ärvd efter min mormor :) Hittade din blogg via marias fb sida. Jättefin blogg och inspirerande!! Hälsningar från Marias vän från Blekinge.

2010-03-24 @ 20:03:29
URL: http://me-monamie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0