Nya projekt

I veckan som gick hade vi terminens första symöte och jag har kommit igång bra med mina mormorsrutor i pastelliga färger till sovrummet. Att virka dem är inte särkskilt jobbigt men jag har kommit på att det nog kan vara bra att fästa trådarna efter hand eftersom DET kändes som det tristaste i projektet... Men det känns som ett lagomt projekt för symötena. Det som var härligt den här veckan var att vi fick ett oväntat bidrag till våra projekt genom att jag kontaktat en tjej på Facebook som "ville bli av med garn"! Jag mötte upp henne i stan och fick 2 stora kassar fulla med diverse garner. Både hela nystan och snuttar, olika kvaliteter och olika typer av garn, både för stickning, virkning och broderi... Så tacksamt... Så nu har vi massor med garn att göra av med... :-D

För min egen del så ska jag sätta tänderna i nästa utmaning - att sticka med två färger på ett snyggt sätt och lyckas följa ett mönsterdiagram... så i går satte jag igång med ett par Heart Mittens.


Bilden är lånad från internet

Jag hittade ingen rekomendation för stickstorlek på mönstret så jag tog ett par ganska små strumpstickor men det blir nog för tight... eventuellt repar jag upp första delen av mönsterstickningen också eftersom jag fått det fel från början... :-D Jag kollade inte tillräckligt noga på diagramet för hon har lagt en maska från "baksidan" på "framsidan" eller om det är tvärtom - vilket innebar att det blev tokfel från början...
Det var superklurigt och tidsödande att sticka en resår med varannan färg för att få en randning som gick vertikalt - jag som gillar när det går fort... :-D
Å andra sidan så var det klurigt och svårt - men kul att se när mönstret växte fram... OM det nu hade blivit rätt så hade det vart ännu roligare... jag får kika på det i kväll igen och överväga att starta om efter resåren och ta en större sticka till själva vanten...

Repa upp är ju mindre kul men jag vill ju att det ska bli bra!

Kommentarer
Postat av: Pelin

Det här är lite kusligt, jag håller också på med dessa;) Har snart klar en. Jag använde stickor 4 och det kommer nog bli bra på min lilla hand.

2010-01-19 @ 14:00:55
URL: http://pelin-pelin.blogspot.com
Postat av: Pelin

Nej jag har inte stickat så mycket efter flerfärgat mönster, mest ränder;) Det svåra tycker jag är att inte dra tråden från den färg man inte stickar med för hårt bakom så att det knölar sig och ser konstigt ut. Jag funderar på att repa upp också, är inte alls nöjd med ribbningen i början. Sen är jag tveksam till färgvalet. En ljus bakgrund ger ett helt annat intryck... Ha en fin dag!

2010-01-19 @ 14:15:21
URL: http://pelin-pelin.blogspot.com
Postat av: Pelin

Självklart!:)

2010-01-19 @ 15:02:27
URL: http://pelin-pelin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0