Så...

... hur gick det med köpstopp och viktminskning och vänliga månaden och allt vad det var jag skulle hitta på under 2010?

min lista såg ut så här:

Januari - Gå ner 3 kilo
Februari - njuta mer (bortrest större delen av februari)
Mars - rensa/röja/sälja/skänka/skiljas från saker jag inte behöver (sälja bilen)
April - Recykla/Återvinna så mycket som möjligt
Maj - Motionera minst 3 timmar /vecka
Juni - Visa min uppskattning (ge komplimanger och berömma mer!)
Juli - lära mig något nytt som jag länge velat (segla, klättra eller något annat)
Augusti - Plocka svamp, sylta, safta - ta vara på naturens gåvor
September - skapa/samla in saker till välgörande ändamål
Oktober - bara äta vegetariskt (lacto/ovo/vegetariskt)
November - Utföra ett god gärning/välgörenhet (se september)
December - utvärdera och skicka vidare - hitta någon som vill ta över och göra något positivt av sitt 2011

Jag hade satt en reminder i telefonen varje månadstart och i början var jag jätteentusiastisk. Så bytte jag telefon och alla mina reminders kom bort och jag tappade lite luste att fullfölja. Dessutom hade jag köpstopp ovanpå alla de där sakerna...

MEN - jag har haft glädje av mitt köpstopp. Jag har sammanlagt kanske inte slösat bort (alltså inte sparat) ca 30 000:-

Men vi har rest mer; Köpenhamn, Bryssel, Thailand och Italien bara i år... 


Bilden är från Koh Tao, Thailand, februari 2010

Jag har inte köpt särskilt mycket kläder nya i år. Jag har bytt ut hela mitt strumpbestånd 1 gång. Nya underkläder, ett par nya skor, en kjol och 2 par knickersjeans. Maken har handlat lite nytt till mig för sina pengar... 

Däremot har jag shoppat väldigt mycket mer second hand. Och hittat en massa roliga saker och tyger och garner och knappar och annat.

Jag har sålt bilen och börjat gå och cykla mer, vi recyklar vårt skräp och donerar vår pant om det är möjligt. Vi har valt att ha ett fadderbarn från Ecuador som vi brevväxlar med och skickar presenter till.

Jag syltade och plockade svamp och plockade frukt och bär... Det som uteblev var min "goda gärning" men det är inte försent att ta sig an det projektet eller göra något annat likvärdigt under 2011.

Jag hade goda intentioner och har ändrat en del av mina vanor och jag kommer behålla just dem jag räknat upp: recyklingen av skräpet, cykla och gå mer, shoppa mer medvetet och inte bara okynneshandla massa nya saker. Låna på bibioteket, rensa och skänka, äta mer vego och ta hand om våra resurser i trädgården och skogen.

Så mitt löfte för nya året är att fortsätta med mina goda vanor och lägga till nån ytterligare kanske?

Vad har du för nyårslöfte inför nsäta år?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0