Kulturhelg

I går lördag hade vi en riktigt härlig kulturdag faktiskt. Jag inledde med gå en promenad och lyssna på ett program som heter "heliga familjen" som pratade om familjen som fenomen... Enligt programmet betyder ordet familj ungefär "liten husslav" vilket inte låter särskilt charmigt... :-D

Efter en god frukost med lite hemgjord LCHF-müsli bland annat så tog vi oss bort till Mölndals museum som vi bor granne med och såg deras 70-talsutställning. Det var roligt att se saker från sin barndom och höra ljuden som försvunnit, bläddra i skivbacken med bara LP-skivor, kolla in de olika fenomen som faktiskt betydde mycket för människor på 70-talet. Om ni befinner er i närheten så kolla in den. Det är helt gratis och utställningen sträcker sig en bit in på nästa år tror jag.

Det som är särskilt bra med Mölndals museum är att de har så mycket andra fina saker, kläder, möbler, husgeråd, prylar, pynt, böcker, skolattiraljer osv som speglar hur det såg ut hemma hos folk förr. Det bästa med alla de här sakerna är att många av tingen får man ta på. Känna hur de känns i handen och luktar och väger...
Väldigt bra för nyfikna vuxna och barn...
Detta är också helt gratis. Obligatorisk mysfika i deras café efteråt brukar det bli också...

På kvällen åkte vi till Kungsbacka för att inmundiga lite mer kultur - nämligen släktingar till en vän som är med i teatersällskapet Ebbe som framförde Gyllene snittet på sin utomhusscen i skogen vid Äskhults by...
Vädret som utlovades var uppehåll men det visste nog inte vädret för plötsligt kom en regnskur som hette duga och vi blev blöta. Som tur var såldes det regnponchos så vi klarade oss från att bli in till märgen genomvåta...

Det var roligt och spännande och extra kul eftersom jag känner (till) flera i ensemblen...



Dagen som idag har ägnats åt städning och åt att leta lite nya recept på mat... Jag vill vidga mina vyer lite när det kommer till det vi äter. Det snurrar just nu kring samma samma hela tiden...
sidan här hittade jag en massa spännande recept men vi har inte hunnit prova alla - för vi har haft fullt upp med att laga samma samma :-D
Jag kan vamrt rekommendera hasselbackslax för det framkallade oanade ljudmellodier kring vårt matbord :-D

LCHF-müsli gör man hur som helst så här:

* 200 g blandade nötter (hemköp har bra och billig blandning)
* nån dl med kokosflingor
* linfrön efter smak
* torkade bär typ tranbär eller aprikoser (järnrika) eller några sötare bär/russin om man vill.



Grovhacka nötterna och blanda dem med kokosflingorna i en torr stekpanna. Rosta några minuter på full värme så kokosen får färg och nötterna med... 
Blanda med linfrö och ev bär om man vill det. Förvara på burk och strö på din morgon-turk :-D om man vill stå sig en stund men inte äta ägg... 

Ha en fin vecka, det ska jag ha!

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0