Gladsjalar av restgarner

Några har redan stickats och fler kommer det blir - fantastiskt enkla och roliga "gladsjalar" eller halsdukar är det egentligen...
Enkla att sticka och blir så fina så fina...



Lägg upp minst 130 maskor men gärna fler på en rundsticka och sticka räta maskor fram och tillbaka. Ta av garnet men lämna en stump som sen blir fransar... börja i andra änden - där du vände och sticka med nästa färg. Upprepa tills du har lagom bredd på halsduken. Blanda färger och material, mixa och matcha som du vill... På den jag stickar nu har jag lagt en stor ögla i "vändningen" som jag sen klipper upp så får jag likadana fransar på båda sidorna... Jag har också låtit fransarna ha olika längd för att ge det hela en mer skruvad annorlunda stil. Den multirandiga stickades med garnet dubbelt men på den turkos/grön/vita kör jag dubbla garner - två nystan i matchande färger - men inte nödvändigtvis samma ton... 

Dessvärre har de en tendens att bli lite bananformade när de är klara - misstänker att jag måste maska av lite hårdare för att få mer rak form på dem... 
Glad blir man av dem iaf och får dessutom använding för restgarner och stumpar - som man kan få av vänner som skickar "Grisar i säckar"...
TACK Astrid!
   


Kommentarer
Postat av: AnnBritt

Hej.



Har nog inte tackat dig för dina fina hemlis paket ! Allt som du skickat har verkligen varit passande till mig. Jag har varit på resande fot förra veckan (lettland) och hade då med den fina väskan som stickväska ! Perfekt.

Tack så mycket.

AnnBritt

2009-06-03 @ 11:18:11
URL: http://bibbistickar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0