Helt andra bullar!

Ikväll ska det grillas - och till det ska det serveras sallad och bröd.

Så maken har bett mig baka Spanska tomatbullar som han gillar...

Och självklart delar jag med mig av receptet. Det är faktiskt inte så dumt att använda något annat än mjök eller vatten som degspad - både för färg och smak!

.: SPANSKA TOMAT- OCH VITLÖKSBULLAR :.

6 DL krossade tomater (jag tog Heinz Tomato Frito som är en slät tomatsås och blandade med lite vatten)
2 MSK olivolja
1 PKT jäst
lite salt
12 DL mjöl

Smula jästen och värm upp tomatsåsen (kross och lite vatten - totalt 5-6 dl) så det blir lite ljummet. Häll det över jästen och lös upp den. Häll i lite salt och ett par matskedar olivolja och häll sen i mjölet. bearbeta degen en stund i degskålen. Låt degen vara lös men den måste släppa från kanterna.

Låt jäsa 45-60 minuter.



Rulla släta bullar av degen, vänd dem i mjöl och låt dem jäsa igen på plåten ca 30-45 minuter. Skåra bullarna med vass kniv - och sätt in dem i 200 grader varm ugn. Grädda 10 minuter. Under tiden pressar du ett par vitlöksklyftor och rör ihop med nån matsked olivolja. Ta ut bullarna och pensla snittytan med vitlöksoljan och grädda ytterligare 5 minuter.
OM man vill ha en krispigare yta på brödet kan man under de första 10 minuterna spray in i ugnen med vatten i en blomspruta eller stänka vatten över bullar och plåt under grädningen.

Låt sen bullarna svalna på galler. De blir vackert röda och smakar ljuvligt av tomat och vitlök!
~Smaklig spis!~


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0