Smaksatta oljor

Nu när det kryddgröna växer så det knakar i trädgården är det perfekt att göra något ätbart utav det - och bevara de goda smakerna lite längre.
Idag tog jag in lite oregano, rosmarin och om det kan ha varit timjan...

Vi har sen gammalt flaskor som vi köpt olja i och som nu var rendiskade och de rymmer exakt 1 dl. I den ena tryckte jag ner smala flisor av vitlöksklyftor och rosmarinkvistar. Den andra fick oregano och rosmarin.

Sen fyller man med en god olivolja upp till kanten och trycker på korken. Det är nog bra om det får stå ett par veckor och gotta till sig men tänk att drissla den där rosmarin och vitlöksoljan över ett foccaciabröd och känna doften av rosmarin och vitlök sprida sig i köket en bit in på hösten!

Dessa små flaskor är perfekt att ge bort som en liten gåva om man ska gå bort på middag eller tillsammans med annat gott som present till någon som fyller år!



Burken innehåller 'semitorkade' tomater - det är alltså inte soltorkade tomater utan dessa är fortfarande mjuka och har kvar sin runda form. Jag har alltså bara halverat små gula tomater och lagt dem i en form med snittytan uppåt och ställt dem i ugnen på ca 75 grader i kanske 2 timmar. Vi passade på att plocka lite kantareller och ta ett dopp i sjön under tiden!
Den varvade jag de varma tomaterna med klyftad och delad vitlök och diverse goda gröna kryddor och sen fyllde jag på med olivolja ända till toppen och skruvade på locket.

Dessa ska jag testa själv men kan hända att det blir mycket tomater i trädgården i år eller att mamma får några över på sina odlingar :-D

Efter tomaterna är uppätna har du ytterligare en god olja att steka något i eller blanda en dressing på eller kanske ugnsteka potatisklyftor i?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0