Skogens och ängens godsaker

Ett helt gratis nöje är ju faktiskt att plocka bär och svamp i skogen. Jag testade för någon månad sen att leta efter kantareller då jag läst att någon redan funnit några. Och visst fanns det redan lite av skogens guld på mitt kantarellställe! Och nyligen var jag ute igen och hämtade mer!

Det godaste är faktiskt att göra en härlig varm smörgås med bacon, stuvade kantareller och en hel massa lagrad ost... Sådana mackor gjorde hade vi på menyn på ett ställe där jag jobbar och jag måste säga att jag fortfarande fantiserar om de där mackorna...



Sylt och saft kan man aldrig få för mycket av heller... Jag har kokar rabarbersaft, svartvinbärssaft och nu senast hallonsaft. Dessutom har jag gjort "eftersylt" på resterna av bären av både svartvinbär och hallon.



För att komma åt hallonen får man tampas med både brännässlor och tistel - men det är det värt... hallon är nog mitt favoritbär! Fast jordgubbar, smultron och vinbär är också gott!

Av grannens krusbärsbuske blev det krusbärskräm på makens begäran... Det smakade som hos mormor för sisådär 25-30 år sen - iskall i vacker skål - med en skvätt grädde på toppen!

Synd att den inte är så snygg att se på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0