American pancakes

Satt som vanligt och mailade lite med min Älskling under dagen och då pratar vi om gårdagen, vad vi ska äta och vad som händer framöver i veckan och sånt...
Jag skrev att jag var sugen på pannkakor (älskling är bäst på att steka pannkakor!) och han replikerade med att han ville ha amerikanska pannkakor med blåbär...
Jag är inte så himla förtjust i blåbär men låt gå tänkte jag...
Däremot fick jag för mig att prova att göra en "blåbärssirap med vanilj" till pannkakorna! Det var supergott och väldigt enkelt att göra...

Pannkakssmeten gör du så här:

1 dl blåbär
2½ dl vetemjöl
1 msk strösocker
1 krm salt
1 tsk bakpulver
2 ägg
2½ dl standarmjölk
1 msk smör till smeten...

Blåbärssirap gjorde jag så här:

1½ dl tinade blåbär KRAV
½ dl ekologisk ljus sirap
½ dl ekologiskt  strösocker
1 knivsudd ekologiskt vaniljpulver

Jag lät blåbär och socker/sirap koka upp och småkoka några minuter. Sen silade jag det genom en finmaskig sil och ställde den att svalna i kylen. Där blev den lite mer trögflytande av kylan...

Smeten gjorde jag i förväg och lät den stå i kylen nån timme innan jag stekte massa ljuvliga små pannkakor och höll dem varma i ugnen på 75 grader. De var så himla goda så det gjorde inget att jag glömde lägga i blåbären!


Kommentarer
Postat av: Mia

Vilken mysig sida du har!

Jag hamnade här vi din sambos, som jag hamnade på via en kommentar!

Så kan det bli...

Ha det gott!



MiaiGÄvle

2009-01-14 @ 10:14:44
URL: http://livethosmig.blogg.se/
Postat av: E

Gott det där lät ;-D Ja,det är lustigt det där hur vissa häver ut sig, ibland tror jag dock inte de fattar innebörden-men ändå!

2009-01-20 @ 20:12:19
URL: http://thedevilwears.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0