Safta och sylta

Sen vi flyttade till huset med trädgården som grannarna sköter så fint - har jag syltat och saftat lite granna på det som buskar och plantor ger. Det brukar inte bli så mycket - för vi är ju några som ska dela och vi har inte så många buskar.
Hittills i år har jag gjort rabarbersaft, svart vinbärssaft, svartvinbärssylt, hallonsaft och hallonsylt, krysbärskräm och nu idag krusbärssaft och krusbärssylt.

Inte för att vi äter så mycket av det där men det är roligt att göra och kul att ge bort som presenter tillexempel. Dessutom styr man ju själv hur söt man vill att saft och sylt ska vara. I år har jag använt mig av konserveringsmedel i både saft och sylt - och ställer ner flaskor och burkar i vår matkällare.


Det är kanske ett nedärvt beteende - min mamma syltade och saftade och kokade mos och kräm och hennes mamma gjorde likadant...
Jag tror minsann att vi får ställa till med saftkalas snart iaf!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0