Shabby chic bricka

Ibland när man man hittar saker på loppis och second hand är de ju inte från sin 'bästa sida' - saker kan vara lite fläckiga, slitna, trasiga eller ha helt fel färg...

Ofta krävs det bara en liten insats i form av tvätt, färg, pynt eller lite fantasi för att det ska bli något mycket snyggare av det hela. En vanlig enkel omålad träbricka kan bli mycket piffigare med lite färg. Eller avsaknaden av färg tillockmed...

Shabby chic är en stil som för tankarna till en lantlig idyll, vita toner, lite slitet men fullt användbart. Jag har piffat till hela vårt sovrumsmöblemang med billiga omaka möbler som jag gjort om och fixat till för att passa ihop enligt metoden jag ska beskriva nedan:



Första momentet innebär alltid att göra rent det föremål du ska måla. För att få en snygg shabby chic look brukar jag alltid grunda över med en mörk grundfärg. Jag har brutit en vanlig Nordsjö Häftgrund V i kulören S5500-N som är den mörkaste grå som går att göra från en vit grundfärg. 
När grundlagret torkat målar jag flera lager med vanligt vit Nordsjö Häftgrund V ovanpå. Just den här brickan var svår att måla med alla de hjärtformade hålen längs kanten, färgen ville bara rinna och kladda där. Men skam den som ger sig... 

För att sen då få shabby chic looken så gäller det att slipa fram den grå grundfärgen på lämpliga ställen, längs kanter och i handtagen och kanske lite på brickans botten. Gäller det en möbel så är det ju ofta på skivan, hörnen och vid lådknoppar och handtag som en möbel blir sliten. 
Jag använder enbart grundfärg för att få en matt yta på hela föremålet - den har ändå lite glans och går att torka av vilket är bra på en bricka exempelvis!

Idag har vi invigt brickan med lite julinspirerad fika... Årets första pepparkakor och clementiner som har det där tunna skalet som jag gillar...



Vad har du gjort idag?


Kommentarer
Postat av: Ulle

Tapetserat!!!!

2010-10-30 @ 18:38:49
Postat av: Marie (mamma)

Bakat bröd, bullar och hallonkaka samt lagat 2 olika maträtter: Kasslergratäng och kyckling med cashewnötter. :))

2010-10-31 @ 08:09:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0