1:a maj

Hmmm, här var det länge sen jag var... Bor jag här? Mm jo jag tror det...

Men det var länge sen jag var "hemma" märker jag. Vi har fortfarande inte fått igång vårt bredband. Det är oerhört tröttsamt att kämpa mot de här bjässarna till färetag. De tar inte en enskild kunds begäran om upprättelse på allvar. De kör på sina klyssjor och "åtta till tio arbetsdagar" filosofi och skiter i om jag stått utan bredband i snart 3 månader... 

Hur som helst så är jag inte sysslolös... Jag har precis börjat på min fjärde 'candleflamesjal' som jag ska ge till en arbetskompis... Hon ville helst ha en gråblå sjal men jag hade ingen lust att köpa ett garn enkom för detta när jag har massor hemma. Inget gråblått, men jag hittade ett fint naturvitt garn som har lite struktur och är lite olika tjockt. Jag tror den kan bli fin! Jag lessna helt enkelt på att det tog sån tid att sticka den andra sjalen så jag kände att jag behövde bryta emellan med något som blev klart utan att jag måste tänka för varje varv... vaför har jag så dåligt tålamod?



Maken har också bakat en underbar Morotskaka för att hylla att våren är här på allvar. Kanske kan vi locka med ett recept på den här kanske???

=| Mototskaka |=

* 2 ägg
* 2 dl strösocker
* 2 dl vetemjöl
* 1 tsk vaniljsocker/ekologisk vaniljpulver
* 1 tsk kanel
* 1 tsk bakpulver
* 1 tsk bikarbonat
* 1 dl matolja
* 3 dl rivna morötter
* 1 dl hackade nötter (om man vill)

Gör som en klassisk sockerkaka; vispa ägg och socker pösigt, blanda försöktigt i de torra ingridienserna, ha i matolja (helst nån som inte smakar för mycket) och de rivna morötterna och nötterna. Kaksmeten blir ganska tjock och kladdig.

Smöra och bröa en form med kokos (för saftigare kaka) och stjälp upp kaksmeten och grädda i 175 grader varm ugn ca 35 minuter. Under tiden blandar du ihop glasyren.

¤ 100-150 g Philadelfiaost
¤ 1½ dl florsocker
¤ saft av 1 lime

När kakan kallnat något så brer du glasyren över kakan och strösslar över lite rivna morötter eller dekorerar med hela nötkkärnor... 

Hoppas det smakar!  


Kommentarer
Postat av: pixi

Mmm Me like MOROTSKAKA!! GOOOOTT!! Din fjärde sjal!!! Jisses ,jag trodda mönstret var rätt jobbigt men du måste tycka att det är kul.men det förstår jag ,det är ett himla läckert mönster!!Må så gott =)

2010-05-02 @ 09:17:34
URL: http://meandpixi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0