Brysseluppdatering!

Förra helgen var vi i Bryssel och hälsade på vänner. Vi ses ju inte så ofta som man kan förstå då vi bor i olika länder...
Jag kom på att nån shopping att tala om kan det ju inte bli med tanke på mitt köpstopp (som känns allt mer bortförklarat btw) och vi fick berätta om våra önskemål med vistelsen...

Jag önskade mig såklart vintage och secondhandshopping... Maken ville se Champions leaguefinalen mellan favoritlaget Inter och Bayern München...

På torsdag kväll när vi kom ner var det en härlig kväll och vårt värdpar hade gjort hemlagad pasta med jätteräkor, svamp och squash! Jättemumsigt med finfin fransk rödvin till!
Dagen därpå på tog vi tåg till Brügge och kikade runt bland mysiga små hus, innergårdar och allsköns goda grejer! Till kvällsmat åt vi Belgiens nationalrätt - Musslor med pommes frittes :-D Doppat i majonnäs såklart!

På lördagen tog jag och frun i huset en sväng in till stan för lite vintageshopping medans männen roade sig med löpning i parken och efterföljande dusch och långsamt mak in till stan... 

Jag och fröken C, som läst på ordentligt gick runt i kvarteren inne i centrum och kollade i butik efter butik. Det fanns mycket att se men det mesta kostade en del. Jag fyndade dock ett trevligt fat i porslin med "lökar" på som blir perfekt till en ostbricka eller med tjusiga kakor på!

Jag hittade också en fin burk med "fönster" och lock som passar perfekt till hemlagad müsli som våra vänner bjöd på till frukosten. Mitt recept kommer här:

*¨* HEMROSTAD MÜSLI *¨*

/ Grovhacka 2 nävar blandade nötter
/ Blanda med 1 dl cocosflingor
/ 1-2 dl havregryn
/ 0,5 dl linfrön
/ 1-2 dl andra gryn, solrosfrön eller pumpafrön
/ 0,5 dl ljus sirap eller honung
/ 2 msk malen kanel

Rör runt ordenligt så allt blandas och rosta i 200 grader varm ugn i 5-10 minuter. Håll uppsikt så det inte bränns vid... 

När müslin svalnat blandar du i 1 dl av något gott: russin, hackade tranbär, gojibär, hackade torkade aprikoser och fyll upp i en snygg burk!



Det här är en god och uppskattad present som inte kostar mycket tid eller pengar att åstadkomma! Perfekt som gå-bort-present!

Efter att vi ätit en god lunch mitt i förberedelserna för en stor parad i centrala Bryssel tog vi oss tillbaka till en mysig Italiensk restaurang som heter La Piola där vi åt god pasta och njöt av den hemtrevliga stämningen - innan vi fick se matchen på en storbildsTV hemma hos vänners vänner!

Söndagen spenderades på loppmarknad där det fanns en hel del skojiga saker - snudd på fäör mycket för att man skulle få överblick... Jag köpte mitt tredje och sista fynd i en butik i närheten av loppisen. Den orangea glasburken med raka kanter tilltalade mig direkt. Jag gillar det där raka och ändå runda :-D



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0