Tänkvärt

Vi äter inte så mycket kött i vårt hushåll. Däremot så äts det en del kyckling, kalkon och fisk. Och faktisk en hel del grönsaker. Jag slutade äta kött för att jag så sällan åt hela köttbitar. Det var jämt korv, färs, halvfabrikat och processad mat. Därför kände jag att jag ville fortsätta äta kyckling och fisk - där jag betydligt oftare åt hela bitar (hel kycklig, hel fisk, filéer och bitar) och det har jag gjort de senaste 4 åren. När jag träffade min man så åt han bara vegetariskt och då blev det mest vegomat men inte sällan quorn, olika halvfabrikatsbiffar och annat djupfryst. Det kändes inte så mycket bättre men man blev ju aldrig äckligt mätt av den vegetatiska maten.
Sen har jag faktiskt moraliska tankar kring maten också - djuren far illa och jag VET att kycklingar och äggproduktion inte heller är så bra - fisken håller på att fiskas ut och vi sliter på våra resurser. Men om jag avstår från en del av den produktionen är det bättre än inget alls.

För några år sen upptäckte jag LCHF - Low Carb High Fat och hittade en livsstil som funkade väldigt bra för mig. Jag lever inte helt och hållet LCHF men har nu försökt att återgå till den här kosten eftersom jag inte mådde bra i kroppen efter jul och nyår med julmust, praliner, kaffebröd och potatis...

Jag har också läst "den hemlige kocken" och blev riktigt äcklad av allt som finns i vår mat som inte har där att göra. 2008 lusläste jag på varenda produkt jag skulle köpa i mataffären för att undvika onödiga tillsatser. Jag vill handla så ren mat som möjligt och väljer närproducerat och ekologiskt i de fall jag kan. 

Men vad är egentligen bäst; ekologiska grönsaker som har rest runt halva jorden eller något som är framställt med andra metoder som finns runt knuten?

Jag hittade Köptstoppsbloggen som inspirerar mig och jag har faktiskt haft nytta av en bytes/skänkes/doneras-grupp på Facebook där jag hittills fått 2 stora kassar med heminredningstidningar som vi ska använda på jobbet - helt gratis. Jag ska i veckan också hämta upp en kasse med garn som någon ville bli av med. Vi i symötesgruppen kommer säkert ha nytta av de garnrester som den här givmilda tjejen vill bli av med.



Jag ska försöka styra upp med förvaring av glas/metall/papp som ska återvinnas i vårt hem för jag har varit skitdålig på att återvinna sen vi flyttade från Göteborg. Det känns löjligt att åka flera kilometer med bil varje gång jag vill slänga gamla mjölkkartonger - det är alldeles för långt att gå och vi har ingen återvinningsstation i vårt bostadsområde direkt. 

Jag ska försöka undvika att handla nytt. Jag som ÄLSKAR att åka till Ullared och handla billigt. Men jag älskar också att fynda second hand och begagnat. Jag håller på att lära mig att sy lite bättre och har en hel massa garner och tyger hemma som jag kan göra saker av. 
Undantag från ett köpstopp för min egen del är: underkläder, presenter, smycken och saker till hemmet som vi behöver (färg, hall-inredning, husgeråd som behöver bytas ut, hygienartiklar och handarbetesprylar.) Den här listan kan komma att ändras. :-D Jag kom precis på att vi behöver en ny lampa till köksfönstret till exempel - fast det kanske jag kan hitta nån snygg på second hand!

Jag ska ju resa i år - ganska snart till och med. Då måste jag ju få shoppa lite även om det är nya saker.
Men jag ska försöka kompensera genom att sälja bilen och klara mig utan den, gå, cykla och åka kommunalt. 

Det finns så mycket man kan göra men som är svårt - för det handlar om vanor - som måste brytas. 
Vi ärver många tankar och vanor av dem vi växer upp och lever med. Men det kan vara jävligt jobbigt att tänka själv och gå emot strömmen. Det kan också vara jävligt jobbigt att ständigt bli i frågasatt. Eftersom vi inte äter kött så "är vi så krångliga". Men om människor för en gångs skull tänker utanför "boxen" - det finns andra alternativ. 

Att inte dricka alkohol är precis lika konstigt. Är man inte gravid eller kör bil (vilket är enkelt att ta till!) så är man en konstig jävel när man kommer bort... Vi dricker ganska lite och jag trivs bra med det. Som singel drack jag betydligt mer och oftare och känner mig ganska "klar" med det. Alkohol är ytterligare en idiotgrej att lägga pengar på egentligen. 

Jag såg en lista med utmaningar som någon gett sig själv - en för varje månad.
Hennes lista såg hur som helst ut så här om det är nån som är nyfiken:

Januari: ingen alkohol
Februari: 10 minuter mindfullnessträning/dag
Mars: gå ner två kg
April: inte äta kött
Maj: inte se på TV
Juni: inte äta godis
Juli: sluta bita på naglarna
Augusti: skälla mindre på familjen
September: minska matkostnaden (efter 3 hiskeliga månader med + 10 000kr/mån…)
Oktober: ha på mig kjol till vardags (inte bara jeans och tröja..)
November: baka allt bröd
December: göra något kreativt hantverk 15 min/dag

Min lista får se ut så här:

Januari  - Gå ner 3 kilo
Februari - njuta mer (bortrest större delen av februari)
Mars - rensa/röja/sälja/skänka/skiljas från saker jag inte behöver (sälja bilen)
April - Recykla/Återvinna så mycket som möjligt
Maj - Motionera minst 3 timmar /vecka
Juni - Visa min uppskattning (ge komplimanger och berömma mer!)
Juli - lära mig något nytt som jag länge velat (segla, klättra eller något annat)
Augusti - Plocka svamp, sylta, safta - ta vara på naturens gåvor
September - skapa/samla in saker till välgörande ändamål
Oktober - bara äta vegetariskt (lacto/ovo/vegetariskt)
November - Utföra ett god gärning/välgörenhet (se september)
December - utvärdera och skicka vidare - hitta någon som vill ta över och göra något positivt av sitt 2011


Kommentarer
Postat av: åsa riihimäki

Det var tänkvärt! Jag ska nog också fundera ut en lista med "göra grejer" för varje månad. En morot att jobba mot.



Jag har förresten lagt ut lite bilder på min "stickhörna" nu, kika gärna in och kolla.



Åsa

2010-01-12 @ 13:18:24
URL: http://skgosmommo.bloggagratis.se
Postat av: Pelin

Vilken lista! Heja dig!:)

2010-01-13 @ 00:54:00
URL: http://pelin-pelin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0