Symötet som blev ett stickmöte...

Förra "terminen" som vi kallar det var vi tre stycken som iofs stickade ganska mycket... Nu har gruppen utökats till 6-7 st stadiga pysslare och igår fick vi ytterligare en ny tjej i gänget - en japanska :-D

Förrförra veckan startade en av tjejerna upp en babysocka till sin nyfödda brorsdotter och den här veckan visade hon stolt upp en rosa supersöt liten babysocka i mjukt bomullsgarn... jag blev så glad och mallig och stolt å hennes vägnar så det var inte klokt... :-D

En annan tjej startade om och om och om igen på ett par muddar när vi träffades sist och den här veckan hade hon med en klar mudd, som satt perfekt och var jättefint stickad i snygg resår! Hon gav sig i kast med att starta upp sin mudd nummer två!

En tredje tjej ville sticka en bred halsduk i en fin turkos färg och har stickat och stickat och stickat men kommer ingen vart... stickorna var för tunna och halsduken för bred...
-jag vill göra något annat, där jag känner att det händer något!

Sagt och gjort och jag hjälpte henne att starta med 15mm stickor och ett lätt mönster med omslag och 2 räta tillsammans som blir en fin trekantssjal... Detta gjorde susen och hon kom säkert 1/4 på väg på sjalen igår kväll bara...

Vår japanska vän fick försöka göra samma sjal fast med en rundsticka och ett annat garn... Jag försökte förklara på engelska och hon satt tyst och koncentrerade sig men tyckte att det roligt och det verkade som om hon ville komma tillbaka till oss och fortsätta...

Jag känner mig som en stolt lärarinna med nyfikna vetgiriga elever som alla är sugna på att sticka fler roliga saker framöver så snart de blir klara med det de just nu håller på med! DET är jättekul tycker jag... för så kände jag ju jag när jag började - att jag kunde inte avsluta det jag hade snabbt nog för alla saker jag vill skapa...
Vi har så trevligt och mysigt och roligt - jag är så glad att jag hittat stickningen!

Själv har jag startat om med det här garnet för Birds Eye och jag var inte kompisar... Och jag hade inte tålamod att starta om en fjärde gång...
Jag planerar att sticka en lång halsduk av den istället med ett nätt gallermönster som jag tror kan bli snyggt. Eftesom garnet skiftar lite i så tror jag att det kommer komma fram bra i den modell och det mönster jag valt. Garnet är jättemysigt att sticka i så jag ser fram emot att få gå hem och fortsätta sticka efter jobbet idag!


Bilden är lånad från Internet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0