Goda förberedelser...

På måndag fyller jag år... Och jag brukar inte fira min födelsedag sådär våldsamt - men det är roligt att bjuda över familjen eller kompisarna på lite fika...

På söndag tänkte jag duka upp Scones-buffé för vännerna... Så igår hjälptes jag och sambon åt att laga lite goda grejer...
Lemoncurd som är så himla gott på rostat bröd eller en scones är något av en favorit. Jag har aldrig gjort det själv förrut men det var ganska enkelt så det kommer vi säkerligen göra igen!

Du behöver:

* 3 Citroner
* 1½ dl strösocker
* 50 g smör
* 2 äggulor
* 2 hela ägg

Gör så här:

Tvätta citronerna noga. Riv skalet av alla tre och pressa ut juicen av 2 och blanda i en kastrull med socker och smör. Låt detta koka upp under omrörning. Sila vätskan och häll tillbaka i kastrullen. Blanda i saften från den tredje citronen och låt detta bli varm och börja sjuda. Vispa ihop äggen med äggulorna och slå detta i citron/socker/smörblandningen - vispa hela tiden och låt krämen sjuda under vispning tills den tjocknar... Häll upp i en trevlig burk eller skål och låt svalna.
Bred på rostmacka eller nybakad scones. Krämen fungerar också utmärkt som fyllning i kakor, bullar och som frosting på cupcakes osv...

Sambon gjorde sin Björnbärsmarmelad så här:

* skalet från 2 gröna äpplen
* skalet från ½ citron
* 1½ dl strösocker
* 500g björnbär (frysta går jättebra!)

Tvätta citron och äpplen och skala dem med potatisskalare, lägg i en tjockbottnad kastrull ihop med bär och socker...
Låt det hela koka i 10 minuter. Sila sedan marmeladen och om du vill ha en slät marmelad. Sambon silade bären genom vårt dukslag och då kom "kärnorna" med men han ville ha det så! Sen skar han några av skalen i finare strimlor och lät det koka med för lite mer "rustik" marmelad. Därefter ska marmeladen sjuda på svag värme i ca 1 timme. Gör marmeladprovet (ställ ett litet fat i frysen, droppa lite bärmos på och dra skeden igenom det. Om det förblir två strimmor så är marmeladen klar, annars låt koka lite till) Häll upp i ren burk och låt svalna.
Serveras med fördel tillsammans med cream cheese på nybakta scoens!


Kommentarer
Postat av: Stina

Oh oh oh! ^^ Jag har jagat lemon curd på en ICA-affär här i Umeå, men när jag inte hittade och fick fråga en tjej som jobbade där såg hon på mig som om jag pratade ett påhittat språk! Varför har jag inte kommit på tanken att det förmodligen går att göra själv?! Du hamnar bland mina bloggfavvisar. =)

2009-02-06 @ 12:41:49
URL: http://blogg.aftonbladet.se/10266

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0